مرد عنکبوتی چگونه به وجود آمد؟
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 129
بازدید دیروز : 22
بازدید هفته : 304
بازدید ماه : 302
بازدید کل : 94293
تعداد مطالب : 36
تعداد نظرات : 72
تعداد آنلاین : 1

کودکانه
این وبلاگ در مورد هر چیزی است که بچه ها دوست داشته باشند.




بدون شك محبوب‌ترین ابرقهرمان انتشارات مارول كاميكس كه به عقیده بسیاری از كارشناسان مجلات مصور یكی از شناخته‌شده‌‌ترین مظاهر تخیلی عصر معاصر به شمار می‌رود، مرد عنکبوتی است. او به سختی وارد عالم کمیک‌استریپ شد. سال 1962 بود كه استن لی سردبیر انتشارات مارول به فكرش رسید تا به كمك طراحی نابغه به نام استیو دیتکو كاراكتري جدید خلق كند كه با دیگر شخصيت‌هايشان تفاوت عمده‌ای داشته باشد. او نزد رییس مارول  يعني مارتين گودمن رفت تا موضوع را با وی در میان بگذارد. اما رییس به او گفت: "اولا، تو نمی‌توانی اسم یك قهرمان کمیک‌استریپی را مرد عنکبوتی، بگذاری؛ چرا که مردم از عنكبوت‌ نفرت دارند. ثانیاً قهرمان نمی‌تواند یك نوجوان كم سن و سال باشد. نوجوانان فقط باید دستیار باشند. همین و بس". بدین ترتیب ایده استن لي با استقبال چندانی از سوی كله گنده‌های مارول رو به رو نشد اما او امید خود را از دست نداد. تا این که موقعیتی مناسب فراهم آمد. یكی از مجلات مارول با نام "فانتزی شگفت‌انگیز"  (Amazing Fantasy) فروش خوبی نداشت و مارول ديگر نمي‌خواست آن را چاپ كند. قرار شد شماره آخر مجله مذكور (شماره 15) را استن لی بنویسد. معمولاً ناشر اهمیتی به محتویات شماره پاياني یك مجله كم فروش نمی‌دهد، در نتيجه استن لی از فرصت استفاده كرد و داستان "مرد عنکبوتی" را در آن گنجاند. چند ماه بعد، وقتی آمار مجلات برگشتی به دست مارول رسید، معلوم شد كه همان شماره ركورد فروش را شكسته است! گودمن در حالی كه از خوشحالی خنده بر لب داشت، نزد استن لی آمد و گفت: "استن! یادت می‌آید چقدر از ایده مرد عنکبوتیت خوشم آمده بود؟! اگر جای تو بودم يك سری ماهانه از این شخصیت‌ با حال در می‌آوردم!". بدین ترتیب اسطوره مرد عنکبوتی آغاز شد و از آن زمان تا به حال علاقمندان با خواندن کمیک‌استریپ‌های این قهرمان دوست‌داشتنی، پا به دنیایی سرگرم‌کننده گذاشته‌اند كه شالوده‌اش را از سویی ماجراجویی و فانتزی  و از سویی دیگر مضامین انسانی و مسئولیت‌پذیری تشكیل مي‌دهند.

utos01p06

اما به راستی چه چيزي در شماره آخر "فانتزی شگفت‌انگیز" به چاپ رسيد كه توانست این چنین ذهن مخاطبان را به خود مشغول سازد؟ در حقيقت خوانندگان با نوجوانی دست و پا چلفتی و گوشه‌گير به نام پیتر پاركر آشنا شدند كه بسیار درس‌خوان و علاقمند به علم و دانش بود و به همين دليل از سوي همكلاسي‌هايش مورد تمسخر قرار مي‌گرفت. پيتر در كودكي يتيم شده بود و با عمو و زن عموي سالخورده‌اش كه او را مثل فرزند خودشان بزرگ كرده و دوست مي‌داشتند، زندگي مي‌كرد. روزی او در یك آزمایشگاه توسط یك عنكبوت آغشته به مواد رادیو اكتيو گزیده شده و به طرز معجزه‌آسایی به نیروهای فوق‌بشري‌ عنكبوت مانند دست می‌یابد و نام مرد عنکبوتی را برای خود بر می‌گزیند.پيتر ابتدا تصمیم می‌گیرد از توانايي‌هاي شگفت‌آورش در جهت كسب پول و شهرت استفاده كند؛ اما پس از آن كه بی‌تفاوتی و بي‌مسئوليتي او در برابر محیط فاسد پیرامون به مرگ غم‌انگیز عمویش به دست يك سارق می‌انجامد، به اشتباه خود پی برده و سوگند می‌خورد تا پایان عمر از ستمديدگان در مقابل زورگويان و جنايتكاران دفاع كند.

محبوبیت مرد عنکبوتی خیلی سریع عالم‌گیر شد و این محبوبیت علاوه بر پول، اعتباری تازه برای مارول به ارمغان آورد. در واقع مرد عنکبوتی تمام قوانین مرسوم و كلیشه‌ای آن دوران را شكست و برخلاف ابر‌قهرمانان دیگر كه همیشه و از هر نظر ایده‌آل و كامل بودند، در اغلب اوقات با مشكلات عدیده‌ خانوادگی و اجتماعی مواجه بود و هیچ دل خوشی از قدرت‌هاي استثنايي‌اش نداشت زيرا مجبور بود مدام با بی‌پولی دست و پنجه نرم كند و برای پرداخت قبض خدمات، اجاره‌خانه و خرج بیمارستان زن عموی مهربانش، مشكل داشت! او حتي چندین و چندین بار تصمیم گرفت حرفه سوپر‌قهرمانی را كنار بگذارد اما همواره در لحظه آخر و با به یاد آوردن حرف‌های عمو‌یش از این كار منصرف مي‌شد تا به مردم كمك كند، مردمي كه غالباً از او نفرت داشتند، زيرا جیمز جونا جیمسون، ناشر بداخلاق و خسیس روزنامه دیلی بیوگل با انتشار مقالاتی انتقادی، چهره‌اي خبیث و فرصت‌طلب از او در افكار عمومي ساخته بود. تمام موارد مذكور باعث شد تا خوانندگان به راحتی با مرد عنکبوتی همذات پنداری كنند. او با قهر‌مانان دیگر فرق داشت. او نه بيگانه‌اي شكست‌ناپذير بود كه از سیاره دیگری آمده باشد و نه میلیونری خوشگذران كه با تجهیزات پیشرفته‌اش به جنگ تبهكاران شهر برود. او یكی از "ما" بود، یكی از مردم عادی كوچه و خیابان كه همواره سعی داشت كاری را كه درست است انجام دهد و اطرافیانش را از خود راضی نگه دارد، هر چند كه گاهي اوقات مرتكب اشتباه می‌شد و حسابي گند مي‌زد!  از آن زمان تا به حال پیتر از هر نظر بزرگ‌‌تر شده است. او به دانشگاه راه یافته، فارغ‌التحصيل شده، با مری جین دختر همسایه ازدواج كرده (البته چندي پيش مارول ازدواج آن‌ها را به طرز احمقانه و غير قابل‌توجيهي به هم زد!)، تراژدی‌های بی‌شماری را پشت سر گذاشته و همواره سعی كرده تا در زندگی شخصي‌اش به ثبات و آرامش دست یابد. با اين همه، جوهره وجودي و خصوصيات اخلاقي اسپايدرمن كه پيشتر به آن‌ها اشاره شد تا حد زيادي دست نخورده باقي مانده و می‌توان با اطمینان ادعا كرد كه او تا ابد مجبور است با چالش‌های ریز و درشتي دست و پنجه نرم كند، اما مطمئناً بر تمام آن‌ها فایق خواهد آمد، زيرا بیش از هركس دیگری می‌داند كه با قدرت زیاد، مسئولیت بالا هم میاد.

در زیر نقد به علاوه ی لینک دانلود شماره ی 15 مجله ی فانتزی شگفت انگیز به صورت ترجمه شده برایتان گذاشتیم:

لینک دانلود شماره ی 15 مجله ی فانتزی شگفت انگیز به صورت ترجمه شده:

 http://dl1.khatorang.ir/dl.php?file=Comic-fa/Spider-Man/Amazing-Fantasy-15-FA.cbr

خلاصه ی داستان:

نوجوانی دست و پا چلفتی اما بسیار درس خوان به نام پیتر پاركر روزی در یك آزمایشگاه توسط یك عنكبوت آغشته به رادیو اكیتو گزیده می‌شود و به طرز معجزه‌آسایی به نیروهای عنكبوتی دست می‌یابد و نام مرد عنکبوتی را برای خود بر می‌گزیند. ابتدا پیتر تصمیم می‌گیرد از نیروهای شگفت‌آورش در جهت كسب پول استفاده كند؛ اما پس از آن كه بی تفاوتی او در برابر محیط فاسد پیرامون به مرگ غم‌انگیز عمویش توسط یك دزد می‌انجامد، به اشتباه خود پی برده و سوگند می‌خورد تا پایان عمر از ستمدیدگان در مقابل جنایتكاران شهر دفاع كند.

نقد:

 شاهكاری كه در آن استن لی و استیو دیتکو كاراكتر پیتر پاركر/مرد عنکبوتی را خلق كردند و با مهارتی مثال‌زدنی منشأ (origin) و ویژگی‌های شخصیتی او را تثبیت نمودند. به طور مثال آنها جمله‌ای را در پایان داستان گنجاندند كه همواره سرمشق پیتر پاركر/مرد عنکبوتی بوده است: "قدرت زیاد، مسئولیت به همراه دارد". بی‌خود نیست كه كارشناسان، مرد عنکبوتی را دارای بهترین و كامل‌ترین منشأ در میان تمام ابرقهرمانان كمیك‌استریپی می‌دانند زیرا آنقدر بی عیب و نقص است كه باعث شده در پنجاه سال گذشته شخصیت پیتر پاركر/مرد عنکبوتی تقریباً دست نخورده باقی بماند. 

منبع:

ترکیبی از چندین خبر و مقاله سایت spidey.ir


نظرات شما عزیزان:

محمد
ساعت23:58---9 مرداد 1392
راجع به Deadpool هم بنویس. من که جداً عاشق شخصیتش هستم. همیشه آدمو غافلگیر می کنه.



با اینکه همچین هم شخصیت جدیدی نیست، ولی کمیکهاش زیاد نیستن.
پاسخ:حتما اگه گیر اوردم مینویسم. راستی تو اولین نفری هستی که یه نظر درست و حسابی دادی. ممنون


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







پنج شنبه 6 تير 1392برچسب:, :: 21:50 ::  نويسنده : هیربد اولیایی